De oorlog om talent
1-11-2021
Even geen coronacolumn, maar de blik vooruit om de oorlog om talent te kunnen winnen. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor werkgevers moeilijk talent te behouden en nieuw talent te vinden. De concurrentie is groot en werknemers hebben het veelal voor het uitkiezen. Hoe haal je een streepje voor in de strijd?
Behouden wat je hebt
Wie niet weggaat, hoeft niet vervangen te worden.
Het is daarom belangrijk te weten of werknemers tevreden zijn of dat ze ieder moment kunnen worden weggekaapt voor die zogenaamde waanzinnige job. De ervaring leert dat werknemers niet snel tegen hun leidinggevende zeggen dat ze niet tevreden zijn, maar bepaalde signalen kan je wel opvangen of anoniem toetsen. Bovendien kan je de bedrijfscultuur en arbeidsvoorwaarden dusdanig maken dat werknemers dit zien als een prettige werkomgeving, die te waardevol is om het risico te nemen voor een onzekere nieuwe baan.
Je kunt de teamspirit vergroten door werknemers samen te laten werken, borrels of bedrijfsuitjes te organiseren of ze mee te laten doen aan een sportwedstrijd of kookcursus. Maar kijk ook naar individuele personen. De een hecht waarde aan een looprondje na lunch, de ander gaat liever boksen einde dag of heeft tegen beter weten in toch echt nog de e-sigaret nodig om op te laden.
Werknemers verwachten flexibiliteit. Het blijft uiteraard werk, geen speeltuin, dus creëer een goede balans.
Arbeidsvoorwaarden als instrument inzetten
Het gaat niet alleen om salaris, maar ook wat de doorgroeimogelijkheden zijn en hoe de secundaire arbeidsvoorwaarden eruitzien. Het is een totaalpakket, waarin varianten denkbaar zijn. Naast de bekende leaseauto, telefoon of laptop is raadzaam te denken aan cursussen/opleidingen, korting op een sportabonnement, mogelijkheden tot thuiswerken of een bonus-, aandelen- of andere werknemersparticipatieregeling, waardoor werknemers zich mede-ondernemer voelen en meedraaien in het succes van het bedrijf (terwijl de loonkosten niet direct omhooggaan, maar de motivatie en productiviteit van werknemers wel).
Nieuw talent
Laat zien hoe het bedrijf er echt uitziet en wat de manier van werken is. Dat maakt het bedrijf uniek. Mensen willen een eerlijk verhaal dat aanspreekt, niet een vaste slogan dat de ‘work-life balance’ fantastisch is. Luister naar de behoefte en maak duidelijk welke voordelen het heeft om bij dit bedrijf te werken.
Actie
Kijk kritisch naar de huidige bedrijfscultuur en arbeidsvoorwaarden. Kan dat verbeterd? Houd werknemers tevreden, ontwikkel mee met de markt en wees creatief en onderscheidend.
Dit artikel werd gepubliceerd op de website Kijk op Noord-Holland