Dennis Jolly
Signalering: nieuwe regels voor (ver)koop op afstand in werking getreden
24-06-2014
Op 13 juni 2014 is de Europese Richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU) in werking getreden. Hierin zijn (onder meer) regels voor de zogenaamde “koop op afstand” opgenomen. Dit is een overeenkomst tussen een handelaar en een consument die wordt gesloten via internet, telefoon, fax en post. De belangrijkste doelen van de nieuwe richtlijn zijn (i) het verhogen van de bescherming van consumenten (omdat de consument bij een koop op afstand het gekochte product niet vast heeft kunnen houden om het te bekijken) en (ii) het uniformeren van regelgeving in de diverse Europese lidstaten. De richtlijn is geïmplementeerd in de Nederlandse wetgeving en de nieuwe regels gelden (uitsluitend) voor overeenkomsten die zijn gesloten op of na 13 juni 2014. Het gevolg hiervan is dat (online) verkopers moeten voldoen aan strengere eisen dan voorheen.
Er zijn vijf belangrijke wijzigingen ten opzichte van de oude richtlijnen:
- waar de oude en ingetrokken richtlijnen inzake koop op afstand nog berustten op minimumharmonisatie (waarbij het de Europese lidstaten is toegestaan om strengere normen vast te stellen dan de normen uit een richtlijn), berust de nieuwe richtlijn op volledige harmonisatie;
- de bestaande definities zijn geactualiseerd en aangevuld, waarbij rekening is gehouden met de ontwikkelingen in de digitale wereld;
- de termijn waarbinnen door de consument een beroep gedaan kan worden op het herroepingsrecht (de bedenktermijn) is verlengd naar veertien kalenderdagen en de richtlijn kent duidelijke regels over de uitoefening van het herroepingsrecht en de gevolgen hiervan;
- de richtlijn voorziet in een uniforme regeling met betrekking tot de leveringstermijn, risico-overgang en remedies bij ontijdige levering;
- de richtlijn kent een duidelijker regime voor digitale producten. Niet alleen is een definitie van digitale inhoud opgenomen; de richtlijn bevat ook specifieke informatieplichten bij de aankoop van digitale producten, aangevuld met een specifiek regime voor de herroeping bij dergelijke aankopen.
Het gevolg van de eerste wijziging, de volledige harmonisatie, is dat de regels voor koop op afstand binnen de Europese lidstaten nu uniform zijn. Hierdoor hebben alle ondernemers binnen de Europese lidstaten dezelfde concurrentiepositie. Bovendien zal het vertrouwen van consumenten in grensoverschrijdende handel stijgen. Voor de praktijk is de derde wijziging de belangrijkste, nu deze tot gevolg heeft dat de termijn waarbinnen de consument kan afzien van de koop (zonder opgave van redenen) verdubbeld is van zeven naar veertien dagen. In dit kader is het van belang om te vermelden dat er op ondernemers een uitgebreide informatieplicht rust ten aanzien van de consument over de precieze werking van, en uitzonderingen op het herroepingsrecht.
Gezien de toenemende groei van koop of afstand, heeft de nieuwe richtlijn grote invloed op ondernemers. Indien u te maken heeft met verkoop op afstand aan consumenten, verdient het aanbeveling om uw algemene voorwaarden aan te passen aan de nieuwe regels. Wilt u ervoor zorgen dat uw onderneming voldoet aan de nieuwe regelgeving, dan staan wij vanzelfsprekend tot uw beschikking voor verdere advisering op maat.