Circulaire toepassing WWZ bij de Rijksoverheid
16-11-2015
Een van de uitgangspunten van de Wet Werk en Zekerheid was dat de balans tussen vast en flexibel werk moest worden hersteld. Dit heeft zich vertaald in een aangescherpte ketenregeling en een aantal andere waarborgen voor flexibel personeel (werknemers met een tijdelijk contract, oproepkrachten, payrollwerknemers, uitzendkrachten, etc.). Tegelijkertijd zou ook de ontslagbescherming van vaste krachten worden herzien. Zo is de “kantonrechtersformule” zoals die tot 1 juli 2015 gold inmiddels verleden tijd en vervangen door een in de regel lagere transitievergoeding en (in uitzonderlijke gevallen) een billijke vergoeding.
Herstel balans vast/flexibel werk; circulaire
Hoewel de herziening van de ontslagbescherming mogelijk nog zijn vruchten moet afwerpen (de preventieve ontslagtoets is ongewijzigd in stand gehouden en de procedure om te komen tot een ontslag lijkt op het eerste gezicht complexer dan voorheen), zijn de ingrepen van de wetgever in het “flexrecht” wel duidelijk merkbaar. Recentelijk heeft de overheid in aansluiting daarop per 1 november 2015 een circulaire uitgegeven waarin het interne overheidsbeleid is kenbaar gemaakt voor het inhuren van flexibele krachten.
Flexibele contractvormen alleen nog maar toegestaan bij tijdelijke werkzaamheden of tijdelijke invulling van structurele werkzaamheden
Ingevolge de circulaire mogen flexibele contractvormen (zoals bij ambtenaren met tijdelijke aanstellingen, gedetacheerde ambtenaren, werknemers van detacheringsbureaus, uitzendkrachten of zzp-ers) binnen het Rijk alleen nog maar gehanteerd worden bij tijdelijke werkzaamheden of bij een tijdelijke invulling van structurele werkzaamheden. Bijvoorbeeld: – werkzaamheden waarbij bij aanvang er een concrete einddatum vaststaat of deze einddatum is verbonden aan oplevering van een specifiek project;
– als opstap richting een door de medewerker te vervullen functie;
– vervanging van een afwezige medewerker wegens ziekte, zwangerschap, ouderschapsverlof, etc.;
– oplossen van – tijdelijke – tekorten in personele capaciteit, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin zoals de inzet van specialistische deskundigheid, in geval van piekbelasting, etc.;
– verwachte afbouw, vermindering of wijziging van werkzaamheden, zoals bij krimp vanwege een aangekondigde reorganisatie of overgang naar een nieuwe werkwijze.
Indien geen sprake is van een situatie waarin een flexibele contractvorm gerechtvaardigd is, dan dienen de werkzaamheden op basis van een (vaste) aanstelling als ambtenaar te worden ingevuld. Er zal strenger worden toegezien op het op hanteren van draaideur constructies om de ketenbepalingen uit het Burgerlijk Wetboek of het Algemeen Rijksambtenarenreglement te omzeilen en het ontstaan van vaste contracten bij de werkgever of vaste aanstelling bij het Rijk te voorkomen.
Einde inzet payrollwerknemers per 1 mei 2016
Verder geldt ingevolge de circulaire dat payrolling moet worden afgebouwd en in zijn geheel niet meer mag voorkomen binnen het Rijk na 1 mei 2016. Het Rijk zal payrollwerknemers met een vast contract (met de payrollonderneming) die structurele werkzaamheden verrichten een vaste aanstelling als ambtenaar geven. Payrollwerknemers met een tijdelijk contract (met de payrollonderneming) en die structurele werkzaamheden verrichten kunnen ook in aanmerking komen voor een vaste aanstelling als ambtenaar, maar alleen met inachtneming van de geldende rechtspositieregelgeving en het vacaturebeleid.
Geen directe gevolgen voor particuliere werkgevers
De circulaire ziet op het interne personeelsbeleid van de overheid en zal dus geen directe gevolgen hebben voor particuliere werkgevers. Wel geeft de circulaire nieuwe inzichten in hoeverre gebruik van flexibele contractvormen na invoering van de WWZ zijn toegestaan.
Bent u ondernemer, directeur, of HR-verantwoordelijke binnen uw bedrijf en heeft u vragen over flexibele arbeid en/of andere onderdelen van de Wet Werk en Zekerheid? Neem contact met ons op. Op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen? Meld u aan voor onze periodieke legal updates, of volg ons op LinkedIn of Twitter.
Deze blog is geschreven door André Brantjes.