Inhoudsopgave

Op 17 april 2014 traden de nieuwe aanbestedingsrichtlijnen in werking. Het gaat om een drietal nieuwe richtlijnen: 1. de klassieke sectoren richtlijn (richtlijn 2014/24/EU), 2. de nutssectoren richtlijn (richtlijn 2014/25/EU) en 3. de concessierichtlijn (richtlijn 2014/23/EU).

Laatstgenoemde concessierichtlijn is nieuw. Dit is een aanvullende richtlijn, gewijd aan de verlening van concessie-overeenkomsten voor diensten en voor werken. Bij concessies gaat het om overeenkomsten waarbij de ondernemer het exploitatierecht krijgt.

De twee andere richtlijnen bevatten wijzigingen ten opzichte van de oude richtlijnen. Ik beperk me in deze bijdrage tot een opsomming van een vijftal voor de praktijk belangrijke wijzigingen die de klassieke sectoren richtlijn met zich brengt.

1
Het onderscheid tussen IIA- en IIB-diensten vervalt, zodat ook op IIB- diensten het volledige regime van het aanbestedingsrecht van toepassing wordt. Alleen voor de zogenaamde categorie “sociale en andere specifieke diensten” (waaronder o.a.: gezondheids-, educatie-, hotel- en restaurantdiensten en juridische diensten) geldt een verlicht regime indien de waarde daarvan gelijk of hoger is dan € 750.000.

2
De toegang voor kleine en middelgrote ondernemingen is vergroot. De aanbestedende diensten worden er toe aangezet grote opdrachten op te knippen (zowel kwantitatief als kwalitatief). Als een aanbestedende dienst beslist dat het geen zin heeft om de opdracht in percelen te verdelen, dan dient de dienst dit te motiveren. Verder worden de omzeteisen gemaximeerd tot tweemaal de jaaromzet en wordt er een format voor de Eigen Verklaring beschikbaar gesteld.

3
De doorlooptijd van de procedures wordt verkort. Voor openbare procedures is de termijn van 52 dagen verkort naar 30 dagen; voor niet-openbare procedures is de termijn van 37 c.q. 40 dagen terug gebracht naar 30 dagen. Voorts wordt de snelheid van de informatie-uitwisseling bevorderd doordat veel aandacht is voor het via elektronische middelen ter beschikking stellen van informatie en documenten. De overheidsopdrachten zullen (op termijn) volledig elektronisch aanbesteed moeten worden.

4
Voorts wordt er een nieuwe procedure geïntroduceerd, namelijk: het innovatiepartnerschap. Bij het innovatiepartnerschap kan elke ondernemer een verzoek tot deelname indienen door verstrekking van de gevraagde informatie voor de kwalitatieve selectie. Deze procedure beoogt ondernemers aan te moedigen om innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

5
Met het oog op de doelstellingen van de Europa 2020-strategie, wordt het ten slotte mogelijk dat aanbestedende diensten speciale gunningscriteria en contractvoorwaarden stellen om maatschappelijke doelen te halen, zoals milieudoelstellingen en het bevorderen van innovatie en werkgelegenheid.

Na inwerkingtreding van de nieuwe richtlijnen geldt een implementatietermijn van 24 maanden, waarbinnen de richtlijnen moeten zijn omgezet in nationale wetgeving. Dit betekent dat de aanbestedingswet zal worden gewijzigd. Aangezien de aanbestedingswet pas recentelijk in werking is getreden, zal de wijziging van de aanbestedingswet waarschijnlijk nog even op zich laten wachten.

Zodra de wijzigingen van de aanbestedingswet bekend zijn, informeren wij daarover.

Deel dit artikel:

Advocaten van nu

Met een team van professionele advocaten helpen wij u graag met uitdagende zaken.

Neem contact met ons op voor een gesprek en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen!

Brantjes Advocaten. Advocaten van nu